top of page
Lambregts & Robben

Doe uzelf én uw accountant een plezier met deze goede gewoonte …

Uploadt u uw facturen slechts eens per maand of per kwartaal naar uw accountant? In dit artikel leest u waarom u beter korter op de bal speelt. U doet er zowel uzelf als uw accountant een plezier mee.


De tijd van de bomvolle schoendoos met daarin alle facturen van het voorbije kwartaal ligt al even achter ons. Vandaag uploaden de meeste ondernemers hun facturen (hopelijk) digitaal via Dropbox, Google Drive of een ander communicatieplatform rechtstreeks naar hun accountant.


Eens per maand of elke dag?

Veel gemakkelijker en efficiënter uiteraard, maar lang niet ideaal. Want heel wat ondernemers wachten nog té lang met het delen van hun facturen. Zij verzamelen eens per maand of per kwartaal hun facturen en sturen die dan in bulk richting hun accountant. Precies zoals ze ook deden met hun schoendoos …


Van verplicht fiscaal nummertje …

Daarmee bezorgen ze hun accountant, die al die documenten in recordtijd moet doorploeteren, niet alleen nodeloos veel deadlinestress, het beperkt ook de bruikbaarheid van de boekhouding als instrument voor het analyseren van de financiële toestand van hun bedrijf. Bij gebrek aan actuele cijfers is uw boekhouding niets meer dan een verplichting waar u enkel de fiscus een plezier mee doet.


… tot inzichtelijke financiële tool

Hoe sneller uw facturen bij uw accountant terechtkomen, hoe sneller ze boekhoudkundig verwerkt worden. Uploadt u alle inkomende en uitgaande facturen dagelijks naar uw accountant, dan kan die er ook meteen mee aan de slag? Uw bedrijfsresultaat is dus ook altijd up-to-date. En zo tovert u uw boekhouding van een verplicht nummertje voor de fiscus om tot een bruisend actuele en inzichtelijke tool die u helpt de vinger aan de pols van uw onderneming te houden.


Enkele tips voor een vlotte kwartaalafsluiting

  • Plan vaste administratieve momenten in uw agenda


De maanden december, maart, juni en september kruist u als ondernemer het best aan in uw agenda. Want tijdens die maanden start uw boekhouder of accountant met de voorbereiding van uw kwartaalaangifte. Voor die aangifte heeft hij of zij uiteraard de nodige documenten nodig, van verkoopfactoren tot restaurantbonnetjes. Als u deze administratie op een dagelijks of wekelijks vast moment, dan voorkomt u dat deze taak op het einde van het kwartaal complex en onoverzichtelijk wordt.


Dankzij het gebruik van facturatiesoftware houdt u elk ontvangen of verzonden document digitaal bij. Hierdoor spreidt u de werklast voor uzelf en uw boekhouder. Want dankzij een koppeling van uw software met de boekhoudsoftware van uw boekhouder kan hij of zij tijdens het kwartaal al documenten beginnen verwerken en tijdig ingrijpen bij eventuele fouten. Deze aanpak levert dus dubbele winst op: u vermijdt een drukke btw-periode voor uzelf én uw boekhouder houdt meer tijd vrij om u te begeleiden.


  • Digitaliseren rendeert


Maak zoveel mogelijk komaf met het versturen en ontvangen van papieren facturen. Het verwerken ervan vergt heel wat tijd en energie die u en uw medewerkers nuttiger kunnen besteden. Vraag uw leveranciers daarom om digitaal te factureren. Op die manier kunt u uw boekhoudprogramma het werk laten doen. Een extra voordeel van digitalisering is trouwens dat u documenten een pak sneller terugvindt in uw archief, wat u extra tijdswinst oplevert.


  • Schep orde in de chaos


Ontvangt u toch nog papieren leveranciersfacturen? Voor een vlotte kwartaalafsluiting raden we u aan om een vaste werkwijze te hanteren voor het openen en ordenen van facturen en andere post. Documenten die kris kras op kantoor rondslingeren, nodigen niet meteen uit om de administratie te doen. Hou daarom goed bij welke facturen u al betaalde en welke niet. Opnieuw trouwens een warme oproep om maximaal digitaal te gaan, zodat uw boekhoudprogramma het ‘vuile’ werk opknapt.

Ook hier rendeert digitaal werken. Als u immers alle documenten bewaart in één gecentraliseerd platform dat bij de meest facturatiesoftware vanuit de cloud beschikbaar is, beschikt u meteen over een overzichtelijk archief waarin u vliegensvlug vindt wat u zoekt. Slechts een paar muisklikken volstaan, en de vrijgekomen tijd kunt u aan uw kernactiviteiten besteden.


  • Hou werk- en privékosten gescheiden


Op het eerste zicht een evidente tip, maar toch één waartegen vaak gezondigd wordt. Zakelijke transacties horen niet thuis op privérekeningen, en vice versa. Open dus een zakelijke rekening, zodat u beide geldstromen goed gescheiden houdt. Zo houdt u goed zicht op uitgaven en inkomsten.


  • Cash is king!


Ondernemen is zakendoen, innoveren en bouwen aan professionele dromen. Maar ook het goed opvolgen van de financiële gezondheid van uw bedrijf hoort bij uw rol als bedrijfsleider. Verwerk daarom zeker eenmaal per maand alle bonnen en facturen. Zorg er ook voor dat u uw producten en/of diensten zo snel mogelijk factureert. Die werkwijze zorgt voor een gezonde cashflow. Cash is king! Als u die werkwijze maandelijks goed opvolgt, ziet u snel welke klanten nog niet betaald hebben. Bovendien schat u goed in of u bepaalde bedragen kunt sparen of beleggen.

En opnieuw kan uw facturatieprogramma hier erg goed van pas komen. De meeste softwarepakketten beschikken immers over een koppeling met uw bank, waardoor betalingen automatisch afgepunt worden en u in real time uw cashflow, btw-stromen en rekeningstanden kunt bekijken. Dit levert dus een erg handig dashboard op, wat u extra inzichten in uw omzet verschaft.


  • Werk op factuurdatum


Wist u dat voor uw btw-aangifte en inkomstenbelasting altijd de factuurdatum als bepalend element geldt? Met andere woorden: een factuur die u op 29 juni ontvangt, maar pas op 4 juli betaalt, geldt voor de btw-aangifte van het tweede kwartaal.

Comentarios


bottom of page