top of page

Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid

  • Lambregts & Robben
  • 24 mei 2023
  • 2 minuten om te lezen

Met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?


Zieke werknemers kosten uw onderneming handenvol geld. Uiteraard doet u er alles aan om het ziekteverzuim op de werkvloer zo laag mogelijk te houden. De wetgever in ons land hield de voorbije maanden enkele nieuwe wetswijzigingen boven de doopvont. Bent u mee met deze nieuwe spelregels? We vatten voor u enkele maatregelen samen.


Wat met het ziektebriefje?


Een van de nieuwe wetswijzigingen heeft betrekking op het indienen van een ziektebriefje door de werknemer. Driemaal per kalenderjaar moet hij of zij geen ziektebriefje voorleggen voor de eerste dag van arbeidsongeschiktheid. Duurt de afwezigheidsperiode langer? Dan is wel een briefje wel vereist.


Deze administratieve vereenvoudiging geldt voor privĆ©bedrijven met minstens 50 werknemers. In kmo’s blijft het ziektebriefje voor ƩƩn dag voorlopig dus wel behouden. Na een jaar zal deze regel geĆ«valueerd worden, waarbij bekeken wordt of het ziektebriefje voor ƩƩn dag ook kan worden afgeschaft bij kleinere bedrijven.


Hervorming re-integratietraject


Eind 2022 werd de wetgeving op het vlak van re-integratie hervormd en vereenvoudigd. Het doel? De terugkeer van (langdurig) arbeidsongeschikte werknemers bevorderen en versnellen.


Bij een re-integratietraject beoordeelt een bedrijfsarts of en wanneer een werknemer het werk kan hernemen. In de vernieuwde procedure moet u rekening houden met de volgende nieuwigheden:


  • Een traject tot re-integratie kan door uw werknemer (of zijn behandelende arts) vanaf de eerste dag arbeidsongeschiktheid opgestart worden. Als werkgever kunt u een verzoek indienen na de derde maand ononderbroken arbeidsongeschiktheid of bij een attest van definitieve arbeidsongeschiktheid.

  • Als uw medewerkers tot driemaal toe niet ingaat op de uitnodiging van een arbeidsarts, dan wordt het re-integratietraject beĆ«indigd.

  • U moet alle mogelijkheden van aangepast of ander werk grondig onderzoeken, rekening houdend met de aanbevelingen van de arbeidsarts.

  • Bovendien moet u een op maat gemaakt re-integratieplan voorzien, aangepast aan de gezondheidstoestand Ć©n de mogelijkheden van de werknemer.

  • De nieuwe re-integratieprocedure wordt volledig losgekoppeld van de procedure voor de beĆ«indiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht (zie hieronder).


Nieuwe procedure medische overmacht


Dit jaar is een nieuwe procedure voor de beƫindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht van toepassing. Via deze procedure kunt u of uw werknemer de kosteloze beƫindiging van de samenwerking vragen, rekening houdend met de definitieve arbeidsongeschiktheid van de werknemer.


Deze procedure kan voortaan slechts opgestart worden nadat uw werknemer minstens negen maanden ononderbroken arbeidsongeschikt is Ʃn op voorwaarde dat er geen re-integratietraject loopt.


Naast enkele specifieke voorwaarden kan de samenwerkingsovereenkomst slechts beƫindigd worden wegens medische overmacht als blijkt dat het voor uw werknemer definitief onmogelijk is om het overeengekomen werk te verrichten. Voor deze beƫindiging hebt u dus nog altijd een beslissing van de arbeidsarts nodig.


Wat bij ziekte tijdens het verlof?


In 2024 wordt ook een aanpassing van de Belgische vakantiereglementering verwacht. Wanneer een werknemer ziek wordt tijdens zijn of haar vakantie, zal hij of zij de door ziekte verloren vakantiedagen op een later ogenblik kunnen opnemen. Vandaag is het onmogelijk om ā€˜verloren’ verlofdagen (wegens ziekte) te recupereren. Onder druk van Europese regelgeving komt hier dus wellicht verandering in. Wordt vervolgd…

ComentƔrios


© 2025 Lambregts & Robben

​

Lambregts & Robben BV | Accountants | Adviseurs

Schorvoortstraat 11, 2300 Turnhout | 014 43 96 60

Donk 55, 2360 Oud-Turnhout | 014 43 92 10

info@lambregts.be

BE 0651 854 549

RPR Antwerpen, afdeling Turnhout

ITAA 50.577.416

​

Privacy Policy

Cookie Policy

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Beyond Accounting podcast
bottom of page