Het jaareinde nadert en we tellen af naar de feestdagen. Maar bedrijven en zelfstandigen hebben nog een belangrijke taak op hun lijst staan: het tellen van de voorraad. Niet altijd de leukste klus van het jaar maar daarom niet minder belangrijk. Een wijziging in de waardering van je voorraad kan een flinke impact hebben op je resultaat en de te betalen belastingen.
Wat is voorraad
Grondstoffen en handelsgoederen die je het ganse jaar door aankoopt om te verkopen of te verwerken in je productieproces zijn zelden of nooit netjes opgebruikt op jaareinde. De goederen die je op dat moment nog in je winkel of magazijn hebt liggen is voorraad. Of anders gezegd, de aangekochte goederen die nog geen omzet hebben gerealiseerd vormen de voorraad.
Het is belangrijk en fiscaal zelfs noodzakelijk dat deze aankopen uit je kosten worden gehaald en dus geen impact mogen hebben op je resultaat. Juist om de reden dat er nog geen omzet tegenover staat.
Stel je even voor dat een aannemer tussen Kerst en Nieuw zijn magazijn volledig aanvult met allerhande bouwmaterialen. Hij ontvangt hiervoor nog de nodige facturen. Indien deze kosten mee in het resultaat van 2022 worden opgenomen zou dit een vertekend beeld geven. De kosten zouden te hoog zijn in vergelijking met de gerealiseerde omzet. Te vermijden dus.
Waardering
De voorraad kan op verschillende manieren gewaardeerd worden. Dit is enigszins afhankelijk van je activiteiten. Een kledingwinkel kan je dan niet vergelijken met onze aannemer van daarnet. De aannemer zal vaak een snel roterende voorraad hebben waardoor deze kan gewaardeerd worden tegen aankoopprijs.
Anderzijds, bedrijven die bijvoorbeeld in de mode actief zijn of werken met voeding zien de waarde van hun voorraad vaak snel dalen. Zij kunnen dus niet waarderen aan aankoopprijs en zullen vaak een flinke afwaardering moeten doen.
Risico
Het belang van een correcte waardering kan niet genoeg benadrukt worden. Indien je voorraad gemakshalve al vele jaren voor 10.000 euro in de boekhouding staat, dan loop je niet enkel een fiscaal risico. Maar het zou ook zomaar kunnen dat op een gegeven moment blijkt dat je voorraad helemaal geen 10.000 euro waard is, maar slechts de helft. Dit kan gebeuren als er producten over vervaldatum zijn, te veel slijtage hebben opgelopen, uit de mode zijn of niet meer hip en trendy. Dan moet je noodgedwongen die 5.000 euro extra in kosten nemen. En daar had je misschien helemaal niet op gerekend.
Het is dus belangrijk dat je het voorzichtigheidsprincipe hanteert en zeker je stock niet overwaardeert. Wees kritisch bij het tellen van je voorraad. Is alles nog bruikbaar en verkoopbaar? En wat is de waarde op de dag van vandaag?
Boekhouder
Je boekhouder zal op het einde van je boekjaar sowieso navraag doen over je voorraad, of mogelijks zelf mee komen tellen. Dat is een essentieel onderdeel om het fiscaal resultaat te kunnen bepalen.
Wij helpen je graag verder mocht je hierover nog vragen hebben.
Comments